Jakimi metodami bada się kompetencje zawodowe pracowników.

Rozmaite przedsiębiorstwa i firmy mogą przyjąć różne kryteria gdy chodzić będzie o ocenianie pracowników. Kryteria te często będą się opierać dużo bardziej na wzajemnych relacjach, niż na faktycznym zweryfikowaniu umiejętności. W innych z kolei wykorzystuje się zaawansowane narzędzia, których celem jest zmierzenie szczegółowo wszystko, co się wiąże z wykonywaniem obowiązków przez daną osobę.

W chwili obecnej coraz większym zainteresowaniem cieszą się narzędzia do weryfikowania kompetencji pracowniczych. Wykorzystuje się je przykładowo przy przyjmowaniu nowych pracowników, żeby ocenić czy będą dla firmy przydatni, lecz także w czasie okresowych ocen pracowników. Do takiej oceny w pierwszej kolejności się bierze umiejętności oraz wiedzę, lecz w połączeniu z zachowaniem oraz zaangażowaniem.

Spośród sporej grupy dostępnych metod wyróżnia się szczególnie Assessment/Development Center, uznawana obecnie za najlepszą pod tym względem. Statystyki pokazują, że jej poziom skuteczności sięga nawet 76%, jest to poziom, do jakiego inne metody nie zbliżają się nawet. Oczywiście trzeba ją w dobry sposób zastosować, ponieważ jedynie wtedy proces będzie miał zakładaną efektywność.

Międzynarodowi specjaliści opracowali jakiś czas temu precyzyjne wskazówki, które dotyczą przebiegu całego procesu. Zwracają przy tym uwagę na kilka ważnych obszarów, które należy brać pod uwagę przy przeprowadzaniu ocen pracowniczych, a których zaniedbanie przyczynić się może do niepoprawnych wyników.

W pierwszej kolejności kluczową rolę będzie tutaj odgrywać odpowiednia analiza stanowiska pracy. Powinna być ona wykonana tak, żeby umożliwić określenie kompetencji i wskaźników efektywności. Stanowi to ogromnie istotny punkt, ponieważ zależeć od niego będą późniejsze zadania, jakie zostaną wręczone pracownikowi.

Bardzo istotne będzie również wykorzystanie wielu różnych metod, dzięki którym można dość wszechstronnie oceniać oraz badać kompetencje. Zrobiona analiza powinna zawierać co najmniej jedną symulację związaną ze wskaźnikami efektywności jeśli będzie chodzić o konkretne stanowisko pracy. Pośród najczęściej stosowanych można wymienić odgrywanie roli, prezentacje, koszyk zadań oraz dyskusje grupowe.